Роман с Революцией" /> Музей Нонконформистского Искусства - РОМАН С РЕВОЛЮЦИЕЙ
 
В рамках Фестиваля "Искусство Революции / Революции Искусства" при поддержке Комитета по культуре Санкт-Петербурга

 

Музей нонконформистского искусства / большой зал 
Роман с Революцией 
14 октября — 12 ноября 2017 г. Кураторы — Анастасия Пацей (RU), Франк Мотц (DE) 
Художники: Петр Белый (RUS) Лене Берг (NOR) ДАИ Хуа (CHN) Что Делать? (RUS) Евгений Фикс (RUS/USA) Глюкля / Наталья Першина-Якиманская (RUS) Нермин Хаммам (EGY/USA) Норберт В. Хинтербергер (AT) Фрэнсис Хунгер (DE) Анна Ермолаева (RUS/AT) Никита Кадан (UA) Наталья Краевская (RUS) Виктория Ломаско (RUS) Ербоссын Мельдибеков (KAZ) Сергей Ковальский (RUS) Иван Мудов (BUL) Дэн Перйовски (ROM) Фабиан Райманн (DE) Луиз Шрёдер (DE) Мона Агабабаэ и Хаурэ Данеш (IR) 
“Если я не могу танцевать, то я не хочу принимать участие в вашей революции” — объявляет политическая активистка и писательница Эмма Гольдман. Время, которое Революция и Искусство провели вместе, сближаясь и выстраивая сложные взаимоотношения, не было потрачено зря. Они обменивались, обогащали друг друга и чувствовали непреодолимое притяжение. 
Какова обратная сторона революции, и что остаётся, когда “роман” окончен? Как менялся механизм революции на протяжении 100 лет после Великой Октябрьской Революции? Чему учится человечество из революций прошлого? Возможны ли мирные революции, как, например, падение Берлинской стены в 1989 г.? Какова роль искусства, которое сопровождает революционные движения по всему миру? 
К этим и многим другим вопросам обращаются более 20-ти художников из разных стран мира в рамках групповой выставки, организованной Музеем нонконформистского искусства и галереей “ACC Galerie” (Веймар, Германия). В своих работах они обращаются к наследию, урокам и последствиям Революции как явления философского порядка, которое создаёт исторический зазор, меняет систему координат и формирует оптику для нового мировоззрения. 
In the framework of the festival “The Art of Revolution / The Revolution of Art: Petrograd, Leningrad, St. Petersburg”, with support of the St. Petersburg Committee of Culture 
Museum of nonconformist art / Main hall 
A Romance with Revolution 
October 14th — November 12th 2017 
Curated by Anastasia Patsey (RU) and Frank Motz (DE) 
Artists: Petr Belyi (RUS) Lene Berg (NOR) DAI Hua (CHN) Chto Delat (RUS) Yevgeniy Fiks (RUS/USA) Gluklya / Natalia Pershina-Yakimanskaya (RUS) Nermine Hammam (EGY/USA) Norbert W. Hinterberger (AT) Francis Hunger (DE) Anna Jermolaewa (RUS/AT) Nikita Kadan (UA) Natasha Kraevskaya (RUS) Victoria Lomasko (RUS) Yerbossyn Meldibekov (KAZ) Ivan Moudov (BUL) Dan Perjovschi (ROM) Fabian Reimann (DE) Luise Schröder (DE) Mona Aghababaee (IR) & Hawreh Danesh (IR) 
“If I can't dance, I don't want to be part of your revolution” — proclaims political activist and writer Emma Goldman. The time that Revolution and Art have spent together, approaching each other and building up a complex relationship, has never been for nothing. They exchanged, enriched each other and felt an irresistible connection. But it was never much more than a story, a short episode, a romance. 
What is the back side of the revolution and what do we face when the romance is over? How did the mechanics of revolution function during the Great October Revolution and 100 years after it? Why do Art and Revolution both fascinate us, each in its own way? What does humanity learn from past revolutions and do they follow the same strategy of development? Did the fall of the Berlin Wall in 1989 prove that peaceful revolutions are possible, without violence and without one single leader? What is the role of art that accompanies revolutions all over the world? 
These are some of the questions that are referred to by over 20 international artists in the framework of the group exhibition organised by the Museum of nonconformist art and the ACC Galerie Weimar (Germany). The participants work with their own and the foreign history in a situation, when the foreign becomes one’s own and forms a shared global memory. They deal with revolution as a concept, as performative policies, an event with unpredictable consequences, that forms a historical gap, rearranges the grid of coordinates and forms the optics for a new world view.